The big crunch is één van de horrorscenario’s waar het heelal uiteindelijk in terecht kan komen, gelukkig pas over vele miljarden jaren. De big data trend zou wel eens eerder in een crunch kunnen eindigen. De eerste tekenen zijn al zichtbaar: per dag worden meer telefoondata gegenereerd dan de NSA kan verzamelen en opslaan, laat staan analyseren.
In 2008 was er al een ‘big crunch’ in de toen niet meer te overziene hoeveelheid financiële data. Informatie ten dienste van toekomststrategieën komt in drie vormen:
- Big data verzamelen
- Jobs-methode
- Kompas van de 4 Hartkamers
1. Data verzamelen: ‘de hoeveelheid nutteloze informatie is grenzeloos’
De afgelopen decennia was het devies ‘zoveel mogelijk informatie verzamelen’. Alleen, je kunt wel de info verzamelen, maar weet je dan ook wat je er mee kan gaan doen? Natuurlijk, trial en error moet altijd mogen, maar innovaties buitelen soms over elkaar heen qua inefficiëntie. In het big data tijdperk wordt het steeds belangrijker om te weten en te kiezen: ‘wat moeten we weten, en wat kunnen we vergeten?’. De delete-button is één van de meest functionele tools van dit moment, zoals ook zichtbaar is in de jeugdcultuur.
De totale hoeveelheid potentieel beschikbare data is vele malen te groot om alles te kunnen overzien, laat staan inzien. Weten wat je kan vergeten is net zo belangrijk geworden, als kiezen wat je wilt weten.
2. De Jobs-methode: ‘ik wil een deuk in het universum maken’
De Jobs methode heeft zichzelf mondiaal bewezen. Deze methode gaat over goed ingeplugd zijn op de psychische energieën, emoties en gedachten van de doelgroep, en vervolgens je eigen intuïtie en gut-feeling volgen. Dat gecombineerd met een streven naar perfectie leidt tot schepping van een succesvolle toekomst.
Dat kan leiden tot briljante creaties die de wereld zoals hij is verrijken, en mooier maken op de Jobs manier: dingen die er al zijn zo goed begrijpen en perfectioneren dat ze uitgroeien tot een spetterend succes.
3. Het kompas van de 4 Hartkamers: ‘het universum ligt in u besloten’
Inpluggen in het zenuwcentrum van diep verlangen en behoefte-voorspelling geeft contact met de 4, onderling fundamenteel verschillende, hartkamers. Je verbinden met de complexiteit van hoe deze 4 kamers onderling interacteren….communiceren….. Zien hoe ze zich verbinden met het functioneren van het lichaam…. Waarnemen hoe ieder van de 4 kamers welke signalen afgeeft aan het breincentrum, aan de organen en ledematen….. Observeren welke lange termijn wensen en behoeften in de diepte van het menselijk DNA liggen opgeslagen om opgedoken te worden…… Dat is een wereld op zichzelf. De wereld van optimaal wenselijke veelzijdigheid en diversiteit.
In deze methode worden markten, situaties en structuren gehergroepeerd, en langer termijn behoeften geïdentificeerd die voor ‘generations to come’ gelden. Op deze manier wordt het mogelijk een lange termijn strategie te definiëren, die niet elk half jaar veranderd hoeft te worden. Dat een mens een hart heeft wat meer behelst dan een grote spier, is voor velen al een mysterie op zich, soms een brug te ver, of er is gewoon geen plek voor in het normale leven. ‘Mijn hart laat ik thuis als ik naar mijn werk ga, anders overleef ik het niet.’
‘Iets op het hart hebben’ is één ding, maar waar kan ik dat uiten…?
SARV onderzoek maakt zichtbaar hoe, in interactie met de doelgroep, een nieuwe toekomst vorm kan krijgen, waar alle betrokkenen van kunnen herkennen dat de kwaliteit van leven fundamenteel verandert. Het ‘eigenlijk ….. maar ik weet niet wat…..’ wordt voor de deelnemers herkenbaar en duidelijk. De eerste die daarvan profiteren zijn de mensen van de doelgroep zelf. Ze lopen hier weg met het gevoel van ‘Ahaahh, dus nu gaan we het voortaan anders doen.’ Big Data – Steve Jobs – Kompas van de 4 Hartkamers. Drie methoden: drie keer waardevol. Het relatieve onderscheid tussen creëren, innoveren en mogelijk maken.
SARV International: We help to create the future.
Comentarios