• Maarten Kleijne

Comazuipen of powerdrinken


Bij jongere generaties zien we op dit moment interessante veranderingen in hun drinkgedrag. Deze drinktrends kunnen leiden tot een volgende stap in de evolutie van het denken en het menselijk bewustzijn. Onze drinkgewoonten vertellen namelijk veel over de evolutie van ons bewustzijn. Vocht stroomt door ons brein en stuwt de stroom van onze gedachten. Het is nog steeds zoals de oude Chinezen leerden: ‘Je bent wat je eet en je denkt wat je drinkt’.


Steeds meer mensen zijn in lekentaal ‘niet helemaal goed bij hun hoofd’. Jaarlijks ontwikkelen bijna 200.000 mensen voor het eerst een stoornis in hun psyche, zie nu.nl. Dat wil zeggen dat er veel mis kan zijn met wat we zoal drinken. Bij de jongste generaties zijn drie interessante drinktrends te zien: comazuipen, ‘powerdrinken’ en water drinken.


Comazuipen

Veel kinderen merken al op de basisschool dat je er niet veel mee opschiet om te leren denken zoals je ouders en je leerkrachten denken. Deze manier van denken strookt namelijk niet met de snel veranderende wereld om hen heen. Sommigen van hen worden heel langzaam nieuwsgierig naar hoe het zou zijn om helemaal niet te denken. Ze gaan verlangen naar een soort hersendood. Ze weten al op jonge leeftijd dat dat niet ‘verstandig’ is, dus ze hebben een paar jaar nodig om aan het idee te wennen. Maar goed beschouwd zijn er onder de achtjarigen al best een paar die eigenlijk van plan zijn zich ooit een keer coma te zuipen. De meesten van hen voeren dat plan gelukkig nooit uit.



10561699_805766929499323_7069646262790847349_n.png

Volgens de antroposofen en hun voorgangers heeft alcohol een belangrijke evolutionaire functie gehad voor de ontwikkeling van de menselijke geest, en het vermogen tot intellectueel denken. Evolutionair helpt alcohol het intellect zich tot grote hoogte te ontwikkelen door het centrale zenuwstelsel los te koppelen van het neuro-humoraal systeem. Vrij en onafhankelijk denken, geheel los van fysieke impulsen. Als je er als kind echter genoeg hebt van hoe de mensen om je heen denken zijn, kan je desondanks het op een zuipen zetten. Comazuipen brengt je in contact met een dieper pre-alcoholisch bewustzijn van 10.000 jaar geleden en dat kan een hele bijzondere belevenis zijn.


Powerdrinken

‘Powerdrinken’ lijkt wel het omgekeerde van comazuipen. Moderne kinderen en jongeren - vooral de gamers - hebben behoefte aan een scherp intellect in samenwerking met snelle emoties en dito handen of duimen. De alcoholische loskoppeling van de centrale hersens van het neuro-humoraal systeem kunnen ze daarbij niet gebruiken. Powerdrinks faciliteren ​​een scherp bewustzijn, gecoördineerd met alle zintuigen en de drie dimensies hoofd-hart-handen. Het grote aantal gamers maakt voor de jongste generaties een evolutionaire sprong in het bewustzijn mogelijk - met hulp van powerdrinks. Daarbij horen helaas ook nieuwe verslavingen. De fabrikanten van alcoholica ondervinden grote nadelen van het ‘powerdrinken’ door dalende alcoholconsumptie bij jongere generaties, maar Red Bull en consorten floreren juist dankzij de jongeren.

Water drinken

Water drinken is in, maar er zijn verschillende manieren waarop deze trend zich uit. De meest bekende vorm is: nu en dan een paar glazen of de hele dag een fles bij de hand als ideale dorstlesser om steeds helder en fris te blijven. Het tegenovergestelde is: chronisch te weinig drinken om de maalstroom van denkwolken een beetje in toom te houden. Vaak met toch een flesje water bij de hand om een klein slokje van te nemen als de dorst te veel voelbaar wordt - maar aan het einde van de dag is het flesje nog bijna vol. De grootste uitwas van de watertrend is veel te veel water drinken om suf in je hoofd te worden, een ‘waterhoofd’. Duursporters die als een zombie door willen rennen, kunnen door te veel water drinken acuut hersenoedeem krijgen, en zelfs dood neervallen.


De conclusie van dit betoog is helder: door onze veranderende drinkgewoonten kunnen we nog heel wat verrassende ontwikkelingen verwachten in het menselijk bewustzijn. Proost!

1459169_805770936165589_7542381869074316609_n.png

8 views
Schermafbeelding 2021-05-20 om 23.27.57.png

SARV werkt al meer dan 40 jaar met en voor jongeren.

De beste jongerencommunicatie tips hebben we in een gratis E-book verzameld.