• Maarten Kleijne

De Bee-hive: Organische communicatie



‘s Zomers bestaat een bijenvolk uit minstens 50.000 bijen en met elkaar hebben zij ca. 85 verschillende taken uit te voeren. Nu leeft één individuele ‘bij’ ongeveer 6 weken: rond 40 dagen tijd om taken te verrichten. In de loop van haar leven groeit de ‘bij’ iedere paar dagen door naar een nieuwe taak, zeg drie of vier dagen per taak. Een bij zal dus in de loop van haar leven werken aan ruim 10 verschillende taken. Maar in een bijenvolk zijn meer dan 85 verschillende werkzaamheden uit te voeren. Hoe weet een bij nu wat haar te doen staat? De bijen kennen het vermogen van ‘organisch communiceren’!

Onderweg zijn de bijen voortdurend met elkaar in contact, door middel van geursignalen. Dat kost geen tijd want het gebeurt onderweg al druk doende met het uitvoeren van de huidige taak. Op die manier krijgt de ‘bij’ alvast een indruk van de urgentie van de eerstvolgende taak die hierna op haar wacht. Zodra zij die volgende taak gaat uitvoeren, neemt de urgentie van die taak voor de andere bijen op dat moment af, en krijgen haar zusters dus een andere impressie van de urgente taken die op hen wachten. Op deze manier is een bijenvolk als geheel het intelligentste organisme na de mens. Organisch communiceren zorgt ervoor dat je heel intelligent kan worden! Organische communiceren is bij de jongeren -zeker sinds de introductie van de smartphones- de standaard geworden: voortdurend met elkaar in communicatie blijven, zonder dat het extra tijd kost. Integendeel: ‘je krijgt er energie van’. In lineaire leerprocessen wordt helaas regelmatig geprobeerd deze chaotische, maar rijke communicatievorm te onderdrukken ten gunste van het lineaire leerproces.

Als echter het lineair leerproces kan worden ingebed en opgenomen in de heersende, veelzijdige cultuur van organisch communiceren, dan zal blijken dat leerlingen veel sneller en makkelijker leren, en ook dat zij veel meer kunnen leren dan gemiddeld wordt aangenomen. Het ‘echte leren’ zal heus niet ondersneeuwen in alle andere content die de leerlingen onderling uitkramen, want over iets zinnigs communiceren is uiteindelijk veel leuker dan alle onzin die ze gemiddeld met elkaar aan het uitwisselen zijn.Hetzelfde geldt voor de traditionele lijnorganisatie waar mensen leren te doen wat ze gezegd wordt en vooral niet minder, maar ook niet meer, zodat ze tijd zat hebben om tussendoor te appen, facebooken en tweeten.

Als de lijncommunicatie -met als motto ‘do what you do best’- onderdeel kan worden van de eindeloze en onstuitbare stroom van onderlinge organische communicatie zal de werknemer in staat zijn niet alleen meer en beter te presteren, maar zal hij ook meer arbeidsvreugde genereren in de onderlinge samenwerking.

1 view
© 2020 | Stichting Cypre Tree h/o SARV International
KVK: 66582539
© 2020 | SARV 
SARV