Om te begrijpen waar de wereld op weg naar toe is, is de jeugd de belangrijkste doelgroep. De jeugd heeft immers de toekomst. We hebben veel jongerentrends zien komen en gaan. De belangrijkst blijvende ontwikkelingen zijn:
De jeugd leeft veel meer vanuit het hart.De wereld is zo complex geworden en de veranderingen zijn zo snel dat de enige duurzame houvast in het leven is ‘hoe het van binnen voor je voelt’. Voor de oudere generaties zijn de dimensies van hoofd en handen, kennen en kunnen, denken en doen, heel belangrijk en de derde dimensie van het hart is een soort luxe die niet altijd verplicht meedoet. Voor de jeugd is juist de derde dimensie, het hart het meest onmisbaar.
De jeugd heeft een bewustzijn waarin alle zintuigen een rol spelenDe grootouders hebben vaak nog vooral een talig bewustzijn waarin alles wat je hoort en denkt centraal staat. ‘Ik denk dus ik besta’. De ouders hebben een audiovisueel bewustzijn: ze denken niet alleen maar daar horen ook beelden bij. Voor de jeugd zijn de drie andere zintuigen, tong, huid en neus, die voorheen vooral tot het onderbewustzijn hoorden, onmisbaar om te leren omgaan met eindeloze hoeveelheid informatie die er op ze af komt.
Een ‘omnisensorisch’ bewustzijn. Het boeiende is dat ouderen die worden geconfronteerd met hoe dat voor de jeugd functioneert, vaak tot de ontdekking komen van ‘hé, bij mij is dat eigenlijk ook zo’. De jeugd genereert dus een kwantumsprong in bewustwording die als van zelf doorstroomt naar de oudere generaties.In de jaren 80 toen SARV begon te werken als marketing bureau was al duidelijk dat de wereld aan het veranderen was. Sindsdien is de veranderingssnelheid jaar in jaar uit alleen maar toegenomen.
Gelukkig hebben wij de SARV modellen die, mits op de goede manier toegepast, laten zien niet alleen waar de mensen staan en waar ze vandaan komen, maar ook waar ze op weg naar toe zijn, wat de eerstvolgende stap is in het veranderingsproces waar de samenleving en ieder individueel in zit.De grootste veranderingen worden zichtbaar in de opeenvolging van de generaties. In de jaren ’50 waren er eigenlijk maar twee soorten generaties: mensen van voor de oorlog en mensen van na de oorlog.
Bovendien was het normaal dat jongeren na een puberteit vol ‘sturm und drang’ bij hun volwassenwording zich gewoon weer aanpasten aan de wereld zoals die nu eenmaal was. In de jaren 60 en 70 begon dat te veranderen en in de jaren 80 kwamen we in een tijdperk dat de generaties elkaar steeds sneller opvolgden. Inmiddels zijn we in een tijd dat de veranderingen ook voor de oudere generaties vanuit de jeugd worden gegenereerd.
Zodoende heeft SARV zich als onderzoekbureau vanaf 1986 vooral gericht op jeugd en jongeren onder het motto: ‘we help to create the future’.Vandaar dat SARV International al 25 jaar vooral een jongerenbureau is, met daarnaast ruim aandacht voor hun ouders, grootouders en leraren.
Kommentare